Applicatie maken in de hoop.

Machinaal borduren is niet alleen het aanschaf van een borduurmachine, er komt best wel wat meer bij kijken. Er zijn veel verschillende ondersteuningsmaterialen en soorten garens voor de machine. Wil je tips en informatie delen met ons of een borduurtje laten zien, dan kan dat hier in dit forum onderdeel. Uiteraard kan je hier ook je vragen kwijt.

Applicatie maken in de hoop.

Berichtdoor AnneMarie » Vr Okt 05, 2012 12:10 pm

:smile: afgelopen week ben ik druk bezig geweest met applicatieblokken maken in de hoop. Na heel veel filmpjes en sites te hebben bekeken ben ik op mijn eigen manier aan de slag gegaan met een patroon van Wendy Vosters (http://www.wendyvosters.com/goeddoel.htm). In EQ7 heb ik het patroon nagetekend. In Embird-Studio heb ik het plaatje gedigitaliseerd. Het was gelijk een mooie oefening om met beide programma's weer eens aan de slag te gaan.

Ik ben nog bezig om een stappenplan te maken en zal die mettertijd ook hier erbij zetten. Nu plaatst ik een paar foto's (in vogelvlucht) en het patroontje, zodat je ermee aan de slag kan gaan.

Ik ben benieuwd naar, hoe jezelf bijvoorbeeld het zou aanpakken, of dat je ook een eigen manier hebt bedacht :smile:

De achtergrondstof blokmaat = 23 X 23 cm.
De applicatiestof blokmaat = 19 X 19 cm (is heel precies gesneden om zo min mogelijkstofverlies te hebben).
Ik heb geen spuitlijm gebruikt, maar als je meer zekerheid wil dat de stof niet verschuift, moet je het gewoon doen. Ik denk als je met losse stroken gaat werken dat dan spuitlijm gebruiken wel handig is.

:smile:
Span de scheurvlies in de hoop.
2012DVRBB 001.jpg
scheurvlies

Speld de ondergrondstof op de juiste plek, in mijn geval in het midden van de hoop, let daarbij op de marktekens van de hoop.
2012DVRBB 005.jpg
achtergrond stofplaatsen

Na het eerste stiksel (om te zien waar je de applicatiestof moet komen) leg je de applicatiestof op z'n plaats.
2012DVRBB 010.jpg
applicatiestof plaatsen

Controleer goed of alle stiksels zijn bedekt.
2012DVRBB 011.JPG
past precies

Na het tweede stiksel haal je de hoop van de machine en leg hem op een vlakke ondergrond (niet de hoop los halen). Knip de stof zo dicht mogelijk weg langs het stiksel, trek heel zachtjes aan de stof en knip niet in de ondergrond stof. Doe daarna de hoop weer in de machine en maak het patroon af.
2012DVRBB 022.jpg
knippen in de hoop

Pas als het oog erop zit haal je de hoop los en verwijder je de scheurvlies aan de achterkant.
2012DVRBB 030.jpg
klaar

:smile:

Twee patroontjes omdat je kunt kiezen uit deze methode zoals hier boven. En een patroon waarin alle onderdelen met verschillende losse stroken gemaakt kan worden. De maat van dit patroon is geschikt voor de 240 X 260 mm en de 220 X 220 mm hoop.

DV2012.vp3
dezelfde stof
(12.37 KiB) 443 keer gedownload

DV2012losdelen.vp3
stroken
(13.04 KiB) 380 keer gedownload
Laatst gewijzigd door AnneMarie op Wo Okt 10, 2012 8:16 pm, in totaal 5 keer gewijzigd.
Groetjes AnneMarie.
Gebruikers-avatar
AnneMarie

Re: Applicatie maken in de hoop.

Berichtdoor rianne1954 » Vr Okt 05, 2012 2:34 pm

jeetje goed gedaan,die ga ik als ik op de andere pc zit downloaden en maken natuurlijk.
met een stapje per dag kom je ook vooruit
rianne1954

Berichtdoor Quiltingtrui » Vr Okt 05, 2012 4:39 pm

Ik ben vast blond, AnneMarie :embarrased:
Ik begrijp er niet zo veel van....

Moet je de hoop ook nog omdraaien af en toe? Anders zie je toch de tekening niet meer, als je dat lapje er overheen legt?(zoals bij de 3e foto)

Ik neem ook aan dat je bedoelt: Zo weinig mogelijk stofverlies i.p.v. zoveel mogelijk? :lol:

Ik teken mijn onderdelen 'gewoon' op vliesofix, strijk ze op de ondergrond en ga er met een cordonnetje overheen....zélf vind ik dit een redelijk simpele methode :confused:
Gebruikers-avatar
Quiltingtrui

Berichtdoor AnneMarie » Vr Okt 05, 2012 9:18 pm

:lol: :lol: :lol: natuurlijk bedoel ik zo min mogelijk stofverlies. Ik heb het gelijk maar even aangepast.
Dank je wel voor het melden :thumps:

Dit applicatie patroon wordt met een borduurmachine gemaakt. De hoop hoeft niet omgekeerd te worden omdat de applicatiestof wordt vastgezet, netzoals het eerste stiksel. Op mijn you tube kanaal staat dit filmpje van de Silly Cars, die ik ook gemaakt heb met een borduurmachine. Zo kan je een beetje zien hoe een borduurmachine werkt.

http://www.youtube.com/user/quiltjanne?feature=watch

:smile: Als ik het blok maak zoals jij het doet, dan gebruik ik mijn gewone naaimachine.
Laatst gewijzigd door AnneMarie op Vr Okt 05, 2012 11:17 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groetjes AnneMarie.
Gebruikers-avatar
AnneMarie

Berichtdoor Quiltingtrui » Vr Okt 05, 2012 10:09 pm

Dank voor je uitleg, het is nu helemaal duidelijk.
Ik zag zo gauw niet dat dit onder het kopje 'machinaal borduren' stond.... :embarrased:
Wat een heerlijke luxe, zo'n machine!
goed weekend en groetjes, Trudy
Gebruikers-avatar
Quiltingtrui

Berichtdoor rianne1954 » Za Okt 06, 2012 9:50 am

ik zag dat je met n pfaff vision4 bezig was,nu heb ik die machine ook alleen ik heb niks dan ellende.
tenminste ik krijg er weinig mee voor elkaar ,heb deze week n quilt in de quilthoop gedaan zet m op de machine heb n quiltpatroon zet m aan en ja hoor 1e x loopt ie alweer vast hoop draad onder de steekplaat.heb ik dat weg begin ik opnieuw te grote steken???? weer opnieuw begint goed en slaat dan met volle kracht in de hoop. :cry:
ik word er zo moedeloos van.
hiervoor had ik n husqvarna ( zelfde stal/fabriek zou ik zeggen) en daar ging t goed mee nu krijg ik t gevoel dat ik niets meer goed doe
rianne1954

Berichtdoor Ina » Za Okt 06, 2012 9:46 pm

al eens terug geweest naar de daeler van je machine. anders toch eens een praatje maken met de daeler en kijken waar je de mist mee in gaat.
want dat is natuurlijk nooit leuk om zo'n dure machien alleen maar te verwensen naar .......
Gebruikers-avatar
Ina

Berichtdoor AnneMarie » Ma Okt 08, 2012 1:13 pm

:smile: Kan ik me voorstellen Rianne, dat je moedeloos wordt. Maar ik denk toch dat je samen met je dealer zou moeten kijken naar wat er niet goed gaat.
Probeer een afspraak te maken en neem je spullen mee en doe daar het zelfde als dat je thuis doet. Wie weet kan hij of zij tips geven en er kan gelijk gezien worden wat er niet goed gaat.
Zo uitleggen en op papier zetten wat er niet goed wordt niet altijd goed begrepen door de monteur die er naar kijken moet. Ik ken iemand die ook een Vision heeft en daar gaat het wel goed, zelf heb ik geen Vision.

:smile: Ik heb de Pfaff Creatieve 4.0, ik heb er wel een borduurmodule bij van een Vision, omdat daar een grotere ring ingaat de 35 X 35 cm.

De machine die je hebt, behoord het goed te doen, het is een prijzige machine, maar hij kan ook heel veel. Hij moet het gewoon goed doen. Mocht je dealer er niets mee willen doen, dan moet je proberen om contact te krijgen met een vertegenwoordiger en daar je klacht neerleggen of zelfs bij de Pfaff Nederland consumentenbelangen.

:smile: Wat je omschrijft, zou ik denken aan het garen, kijk of die wel goed en vrij loopt. Je omschrijft dat je een quilt in de hoop hebt gedaan, ligt de quilt wel op de tafel..? of laat je hem vrij hangen..? Als je hem vrij laat hangen dan kan de borduurmodule waarschijnlijk niet de zwaarte aan, ondersteun je de quilt, door je machine midden op de tafel te zetten of een tafel aan teschuiven waar je de quilt oplegt, dan kan de borduurmodule vrijer bewegen. Het zijn maar gedachtes en mijn ervaringen met een quilt in de borduur hoop.
Groetjes AnneMarie.
Gebruikers-avatar
AnneMarie

Berichtdoor rianne1954 » Ma Okt 08, 2012 5:17 pm

de machine is ondertussen al 2 x terug geweest naar de dealer,de allereerste dag dat ik m thuis neerzette sprong er al n dingetje bij het spoeluis over de tafel.maar dat kon ie via de tel mij er zelf wee in latyen zetten,afgelopen x heeft ie dr een nieuw opstart iets ingezet nieuw mesje in t spoelhuis eant misschien sneed ie de draad niet goed ag,juist voor die tijd wel nu dus niet meer heb n kleine hoop gepakt daar een lapje met vulling ingedaan zelfde garen boven en onder en bam zat ik weer vast.alles opnieuw ingespannendaarna sloeg ie steken over. heeeeeel rustig met t voetpedaal gedaan toen kreeg ik er zowaar iets uit. quilt ligt op de tafel hangt nergens en de arm kan vrij bewegen ,had er toen ander garen inzitten maar nee ie sloeg om de haverklap vast.ik ga met machine dus een dag naar amsterdam om daar te gaan zitten uitproberen.
want op deze manier knal ik m t raam uit
rianne1954

Berichtdoor AnneMarie » Ma Okt 08, 2012 6:18 pm

:smile: wat je verteld, daar zou ik ook niet lekker van worden. Hoop dat je eruit komt met je dealer.
Groetjes AnneMarie.
Gebruikers-avatar
AnneMarie

Terug naar Machinaal borduren